اتصالات گالوانیزه را بهتر بشناسیم

اتصالات گالوانیزه دنده ای وظیفه آبرسانی در موتورخانه ها و بخش های یوتیلیتی پروژه های صنعتی را انجام میدهند که آرایش لبه های ابتدایی و انتهایی اتصالات گالوانیزه به صورت THREADED می باشد . اتصالات گالوانیزه برای اتصال به لوله های گالوانیزه مورد استفاده قرار می گیرند لذا باید این مورد که لوله های گالوانیزه به صورت روپیچ دنده ای می باشند مورد توجه قرار بگیرد تا در اتصال به مشکل برنخوریم .

چرا اتصالات گالوانیزه ؟

اتصالات دنده ای به خاطر شرایط محیطی که در آن قرار میگیرند در معرض خطر زنگ خوردگی می باشند لذا نیاز به پوششی برای مراقبت و محافظت دارند تا در مقابل زنگ زدگی مقاوم باشند . اتصالات زنگ زده شده پس مدتی دچار خوردگی می شوند و از محل خوردگی سوراخ می شوند که باعث خرابی سیستم لوله کشی می شود.

برندهای موجود از اتصالات گالوانیزه در بازار لوله و اتصالات ایران

اتصالات گالوانیزه موجود در بازار لوله و اتصالات ایران دارای برندهای متنوعی می باشد که با توجه به کیفیت دارای لیست قیمت منحصر به خود می باشند که عبارتند از :
۱- اتصالات گالوانیزه برزیل

۲- اتصالات گالوانیزه جورج فیشر

۳- اتصالات گالوانیزه مک چین

۴- اتصالات گالوانیزه چین

استاندارد ابعادی اتصالات گالوانیزه از NPT و BTS پیروی می کند ، حال به شرح وظایف هرکدام از اتصالات گالوانیزه میپردازیم:

۱- زانو جوشی ( ELBOW ) :

از زانو برای تغییر جهت جریان ۹۰ درجه و ۴۵ درجه استفاده می شود برخلاف زانوهای جوشی که می توان به صورت کارگاهی در زاویه متفاوت برش داد ، زانوهای گالوانیزه را نمیتوان چنین کاری انجام داد زیرا در هر دوطرف ورودی و خروجی زانویی دنده خورده است (مادگی) .
دقت شود تمامی زانو های گالوانیزه از داخل دنده میشوند و اگر خارج از این حالت بخواهیم ( از بیرون دنده باشد ) باید از مغزی استفاده شود.

زانو گالوانیزه

 

۲- سه راهی ( TEE ) :

از سه راخی برای انشعاب گرفتن از خط اصلی استفاده می شود که در دو نوع سه راه مساوی ( سایز ورودی و خروجی و انشعاب برابر است ) و سه راه تبدیلی ( سایز انشعاب از سایز ورودی و خروجی کمتر است ) موجود می باشد که زاویه بین ورودی _ خروجی و انشعاب ۹۰ درجه می باشد و در زاویه های دیگر موجود نمی باشد .
دقت شود که تمامی سه راهی های گالوانیزه از داخل دنده میشوند و اگر خارج از این حالت بخواهیم ( از بیرون دنده باشد ) باید از مغزی استفاده شود.

سه راهی گالوانیزه

 

۳- چپقی ( STREET ELBOW ) :

چپقی دارای شکل ظاهری زانویی می باشد با این تفاوت که یک طرف چپقی از بیرون دنده می شود و سمت دیگر از داخل دنده می شود که در دونوع ۹۰ و ۴۵ درجه موجود می باشد ، از چپقی برای تغییر جهت جریان استفاده می شود و مزیت آن نسبت به زانویی زمانی مشخص می شود که سمت دیگر اتصال از داخل دنده شده باشد و آن زمان نمیتوان از زانویی استفاده کرد و باید از چپقی استفاده شود.

 

چپقی

۴- بوشن جوشی ( COUPLING ) :

همانطور که می دانیم لوله های گالوانیزه از بیرون دنده می شوند و همه لوله ها به صورت مادگی می باشد و به همین علت نمیتوان دو لوله را به یکدیگر متصل کرد و برای اتصال دو لوله به یکدیگر و ادامه خط لوله کشی از بوشن استفاده می شود به صورتی که بوشن ها از دو طرف هم به صورت مادگی دنده می شود که مناسب برای اتصال به لوله ( نری ) می باشد .

۵- مغزی ( NIPPLE ) :

شکل ظاهری مغزی مشابه بوشن می باشد با این تفاوت که هردو طرف مغزی از بیرون دنده میشود و برای مثال می توان برای اتصال بین دو شیر فلکه که هر دوطرف آن ها از داخل دنده شده استفاده کرد ، از کاربردهای دیگر مغزی می توان به تغییر مادگی به نری زانو یا سه راهی استفاده کرد.

مغزی

 

۶- تبدیل ( REDUSER ) :

برای تغییر سایز در خط لوله از تبدیل استفاده می کنند ، تبدیل ها به این صورت می باشند که یک طرف از داخل و طرف دیگر از بیرون دنده می شود ، به این مورد توجه شود که از تبدیل برای تغییر سایز مستقیم دو لوله نمیتوان استفاده کرد و علت آن هم این می باشد که هر دو طرف لوله از داخل دنده نمی خورد و برای طرف دیگر تبدیل که از بیرون دنده می خورد بای از بوشن استفاده کنیم.

 

تبدیل گالوانیزه

۷- روپیچ _ توپیچ :

برای ادامه خط از روپیچ _ توپیچ استفاده می شود و فرق آن با بوشن به این صورت می باشد که بوشن از دو طرف مادگی می باشد ولی همانطور که از اسم روپیچ _ توپیچ مشخص می باشد ، یک طرف مادگی و طرف دیگر نری دنده شده است .

۸- مهره ماسوره ( UNION ) :

هنگامی که خط لوله تاسیسات به طور کلی اجرا شد و تمامی اتصالات بسته شد دیگر به راحتی امکان باز کردن این خط برای تعمیر و نگه داری وجود ندارد از این رو از مهره ماسوره برای این کار استفاده می کنند که مهره ماسوره بین دو لوله قرار می گیرد و به علت سه تیکه بودن مهره ماسوره قابلیت تنظیم و باز و بسته شدن دارد و می توان خط لوله را باز کرد و تعمیرات را انجام داد .
دقت شود که آب بندی مهره ماسوره بسیار مهم می باشد و از این رو در انتخاب مهره ماسوره دقت لازم را در نظر بگیرید.

مهره ماسوره گالوانیزه

 

۹- درپوش گالوانیزه :

برای کور و مسدود کردن مسیر لوله کشی از درپوش گالوانیزه استفاده می شود ، همانطور که گفتیم لوله های گالوانیزه به صورت روپیچ می باشند در نتیجه برای کور کردن لوله گالوانیزه می بایست از درپوش گالوانیزه تو پیچ استفاده شود ، اما برای مسدود کردن اتصالات گالوانیزه و یا شیرآلات می بایست از درپوش های رو پیچ استفاده کرد که با نام پلاگ گالوانیزه PLUG شناخته می شوند .

درپوش گالوانیزه

 

آببندی اتصالات گالوانیزه :

یکی از بزرگترین مشکلات اتصالات دنده ای مشکل نشتی و عدم آببندی در رزوه ها می باشد که برای حل این مشکل می بایست اولا از اتصالات گالونیزه با برند مناسب استفاده شود و دوما در هنگام اجرای لوله کشی می بایست از اقلامی همچون نوارتفلن ، کنف و یا خمیر لوله کشی استفاده کرد .

اتصالات جوشی

همانند اتصالات گالوانیزه ، نوع سیاه و گالوانیزه نشده آن ها نیز موجود می باشد که مناسب برای مکان هایی می باشد که رطوبت کمتری دارند و احتمال زنگ زدگی اتصالات دنده ای کمتر می شود . برندهای موجود از اتصالات دنده ای سیاه عبارت است از :

۱- اتصالات دنده ای سیاه برزیل : برند توپی برزیل دارای سبد کاملی از اتصالات دنده ای سیاه و گالوانیزه می باشد که در تمامی محصولات به غیر از مهره ماسوره دارای لیست قیمت مشابه می باشند و لیست قیمت مهره ماسوره گالوانیزه توپی برزیل از لیست قیمت مهره ماسوره سیا برزیل بالاتر می باشد .
۲- اتصالات دنده ای مک چین : این برند چینی دارای سبد کاملی از اتصالات دنده ای سیاه نمی باشد ولی سبد کالایی اتصالات گالوانیزه مک چین کامل و موجود می باشد .
۳- اتصالات دنده ایی سیاه چینی : این نوع از اتصالات دنده ای بدون برند بوده ولی ارای سبد کالایی کامل اتصالات سیاه و گالوانیزه می باشد.

نظری نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *