اتصال فلنجی به اتصالی گفته می شود که لوله و تجهیزات آن به وسیله پیچ و مهره به یکدیگر متصل می شوند. یعنی در این اتصال خبری از جوشکاری نیست. بعضی از امتیازات اتصال با جوشکاری با اتصالات فلنجی عبارتند از

  • متریال استفاده شده در اتصال فلنجی در حدود ۱۰ تا ۷۵ درصد بیشتر از اتصال جوشکاری است. بنابراین اتصال جوشی هزینه کمتری را بر عهده مصرف کننده قرار می دهد.
  • آزادی عمل در اتصال جوشکاری بیشتر از انواع اتصالات دیگر است. به عبارتی در این نوع هر گونه طراحی در اتصالات وجود داشته و به این وسیله می توان فضای کمتری را اشغال کرد. فشردگی و استحکام بیشتری در این اتصال وجود دارد.
  • سیالات در اتصال جوشی به صورت بهینه تری انتقال می یابند. در مسیر سیالات این لوله ها ناهماهنگی وجود نداشته و اختلالی ایجاد نمی شود. در این نوع اتصال، اصطکاک کمتری به وجود آمده و افت فشار به حداقل رسیده است.
  • در اتصال فلنجی، کلیه اتصالات تجهیزات و لوله ها توسط پیچ و مهره انجام می شود و به همین جهت از نظر قدرت اتصال در درجه پایین تری نسبت به اتصال جوشی قرار می گیرد.
  • کاربرد اتصال جوشکاری در صنایع گوناگون

    اتصال جوشی در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی از این اتصالات در تولید، مصرف و انتقال گاز، مواد شیمیایی و گازها، استفاده می شود. کاربرد این اتصال در صنایع مختلفی از قبیل

    • در صنایع دارویی و بیوتکنولوژی
    • در صنایع تولید پلاستیک
    • اتصال جوشکاری مانند اتصالات فلنجی و کلمپی در سیستم های آتش نشانی مراکز تجاری وجود دارد.
    • در صنایع غذایی و همینطور آشامیدنی ها نیز از اتصال جوشی استفاده می شود. در این صنعت برای نگهداری غذاهای منجمد در دمای معین، نگهداری محصولات غذایی، صنایع نوشیدنی، دستگاه های آب شیرین کن (همان دستگاه هایی هستند که آب دریا را به آب شیرین تبدیل می کنند) از این اتصالات استفاده می شود.
    • در صنایع تولید مواد ساختمانی
    • در صنعت ساختمان سازی نیز از این نوع اتصالات استفاده می شود. اتصالات موتورخانه، در کنار لوله های مانیسمان (در بخش بعدی درباره آنها صحبت می کنیم) و لوله های سیاه درزدار از نوع جوشی است.
    • اتصالات جوشکاری در صنایعی که مرتبط به مصرف انرژی است، کاربرد دارد. در بخش اکتشاف و تولید، پالایش محصولات، توزیع و فروش، خطوط انتقال و ذخیره صنایع نفت و گاز، از این اتصالات استفاده می شود. سوخت نیروگاه هایی که فسیلی بوده و یا نیروگاه های هسته ای نیز شامل استفاده از اتصال جوشی می شوند.
    • در صنایع تولید کاغذ و خمیر کاغذ

    به کاربرد اتصالات جوشکاری در صنایع مختلف پرداختیم. در بخش بعدی به انواع این اتصال اشاره می کنیم.

    انواع اتصال جوشکاری کدام است؟

    به طور کلی شش نوع اتصال جوشی وجود دارد که از این قرارند:

    1.  زانویی ۴۵ درجه جوشی را در مواقعی مورد استفاده قرار می دهند که نیاز به تغییر مسیر لوله است. در این اتصال از انحراف ۴۵ درجه استفاده می کنند.
    2.  زانویی ۹۰ درجه نیز برای مکان هایی است که نیاز به تغییر مسیر لوله با زاویه ۹۰ درجه وجود دارد.
    3.  سه راهی جوشی که متداول ترین نمونه اتصال است، برای ایجاد انشعابات مساوی و غیر مساوی به کار می رود. از این سه راهی برای چرخش لوله با استفاده از جوشکاری دو طرفه استفاده می شود.
    4.  کپ جوشی برای انسداد خط لوله استفاده می شود. این کپ ها به سه نوع کاسه ای، گود و تخت یا پولکی تقسیم بندی می شوند.
    5.  سردنده جوشی برای متصل کردن اتصالات جوشی به رزوه ای مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع سردنده جوشی به عنوان رابط عمل می کند.
    6.   تبدیل جوشی به عنوان رابطی برای تغییر در سایز لوله هاست. هنگامی که دو لوله با سایزهای مختلف به هم متصل می شوند، باید از این تبدیل استفاده کرد. این تبدیل ها به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از: تبدیل هم مرکز و غیر هم مرکز.

نظری نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *