یکی از کاربردی ترین و مهم‌ترین اتصالات در صنایع مختلف به خصوص نفت و گاز و پتروشیمی، اتصالات فشار قوی می باشند. 
این اتصالات برای شیرآلات، گاز و سایر سیالات، خطوط پر فشار آب و لوله ها به کار برده می شوند.معمولاً این نوع از اتصالات از آلیاژهای خاص  و فولاد ساخته شده اند. با توجه به فشار سیال و اندازه تجهیزات،شایان ذکر است که اتصالات شامل اجزای مختلفی ازجمله مواردی چون  زانویی، فلنج ها، تبدیل و سه راهی ها می باشند.

از نظر جنس مواد اولیه می توان به مواردی چون گالوانیزه، ساکت و دنده ای تقسیم بندی کرد.اتصالات جوشی فشار قوی تکمیل کننده خطوط لوله کشی در صنایع مختلف می باشد.

اتصالات فشارقوی به فورج یا آهنگری نیز معروف هستند که به اشکال اتصال دنده ای و جوشی ساخته می شوند.

فشار های مختلف اتصالات:

جنس اتصالات قوی معمولاً از فولاد و آلیاژهای خاص می باشد که به طور کلی به شکل مخروطی و رشته ای ساخته می شود تا با این طراحی مقاومت خود را در زمان عبور سیال بالا ببرد. این اتصالات دارای فشارهای مختلف می باشند که عبارتند از:

• فشار ۲۰۰۰
• فشار ۳۰۰۰
• فشار ۶۰۰۰
• فشار ۹۰۰۰

۲ویژگی مهم اتصالات جوشی فشار قوی

 یکی از ویژگی ها تحمل فشار بالای این محصولات و دیگری تحمل درجه حرارت بالا می باشد.

این دسته از اتصالات از دمای منفی ۲۵۲ درجه سانتیگراد تا ۶۴۹ درجه سانتیگراد و فشاری معادل ۱۵۰۰۰۰ پوند بر اینچ مربع را می تواند تحمل کند.

اتصالات جوشی فشار قوی، بررسی سیکل حرارت می باشد. از آن جا که به طور متناوب درجه حرارت هنگام جابجا شدن سیالاتی چون نفت و گاز تغییر می کند، باید بررسی شود.
ویژگی دیگر، بررسی دقیق سیکل فشار می باشد.چون این گروه از سیالات به اتصالات صنعتی،فشار  متناوب و سیکل مانندی را وارد می کند.

کاربرد اتصالات جوشی فشار قوی:

اتصالات قوی هر چند که تجهیزات کوچکی هستند ولی به عنوان قلب صنایع انتقال سیالات می باشند. چون بعضی اوقات اگر در مسیر تجهیزات انتقال خطوط لوله، یک زانویی در مسیر وجود داشته باشد می‌تواند راندمان کار را بیشتر کند. به طور کلی این اتصالات به موارد زیر تقسیم بندی می‌شوند:

– مغزی فشار قوی
– نیپل فشار قوی
– ساکولت فشار قوی
– مهره ماسوره فشار قوی
– بوشن فشار قوی
– زانو فشار قوی
– چپقی فشار قوی
– تردولت فشار قوی
– تبدیل فشار قوی
– سه راه فشار قوی

۱- زانو فشار قوی :

نوعی از اتصالات پایپینگ حساب می شود که برای تولید آن معمولاً از روش ریخته گری کمک گرفته می شود البته ضخامت و جنس این دسته از بسته به فشاری که باید تحمل کند و سیال داخل لوله و محیط پیرامون لوله متفاوت است و اکثراً برای تغیر زاویه در مسیر لوله کشی مورد استفاده قرار می گیرد.
انواع مختلف زانو فشار قوی با توجه به میزان تغییر زاویه مسیر لوله و میزان تحمل فشار به چهار دسته زیر دسته بندی می شود:
۱. ۴۵ درجه شعاع بلند
۲. ۴۵ درجه شعاع کوتاه
۳. ۹۰ درجه شعاع بلند
۴. ۹۰ درجه شعاع کوتاه

۲- سه راه فشار قوی

همان اتصالات سه راهی مخصوص خطوط لوله های پرفشار می باشد که اکثراً زاویه بین آن ها ۹۰ درجه می باشد و از ی باشد برای جابجایی سیال که نیاز به تحمل فشار بالایی دارد، مورد استفاده قرار می گیرد.
۳-چپقی فشار قوی

این دسته از اتصالات فشار قوی برای اتصال لوله ها و شیلنگ ها با سایز های متفاوت در صنایع مختلف کاربرد دارد. ساختار چپقی فشار قوی ۹۰ درجه و به سورت نر و ماده طراحی شده است یعنی یک سمت آن از بیرون و سمت دیگر آن از داخل رزوه شده است و بسته به کاربرد آن در ابعادی متفاوت طراحی و ساخته شده است.

۴-مغزی تبدیلی فشار قوی

زمانی که دو سر لوله دارای سایز های متفاوتی باشد اما دو لوله هم مرکز و هم راستا باشند از مغزی تبدیلی فشار قوی استفاده می شود.
 در واقع می توان گفت کاهنده سایز لوله می باشد. ابعاد و جنس این مغزی تبدیلی بسته به فشار کاری، سیال موجود در لوله ها و سیال محاطی لوله ها متفاوت است.

۵- بوشن فشار قوی

قطعه ای است که به ظاهر بسیار ساده می آید اما کاربرد بسیاری دارد، مهمترین کاربرد آن زمانی می باشد که بخواهید طول لوله را افزایش دهید. بوشن فشار قوی در واقع به رابط بین دو لوله گفته می‌ شود که هر دو لوله دارای قطر یکسانی می باشد که این امر توسط جوشکاری امکان پذیر است.

۶- مغزی فشار قوی

نوعی از اتصالات است که دارای زاویه ۱۸۰ درجه می باشد و وظیفه ی آن اتصال دو طرف مادگی تجهیزات به یکدیگر است که همانند تمامی زیر شاخه های ، توانایی تحمل فشار بالایی را دارد.

۷- مهره ماسوره فشار قوی

از ۳ بخش تشکیل شده است که عبارتند از مهره ی مهره ماسوره که در وسط آن قرار دارد و دو سر آن که همانند چپقی فشار قوی به صورت نر و ماده ساخته شده است.
اما با این تفاوت که به جای زاویه ۹۰ درجه دارای زاویه ای برابر با ۱۸۰ درجه می باشد. بیشترین کاربرد آن در مدارهای بسته و تعمیرات لوله کشی است که می تواند فشار بالایی را تحمل کند.
نحوه اتصال مهره ماسوره به این گونه است که دو سر نر و ماده به لوله ها به روش پیچی و رزوه ای متصل می شود سپس این اتصالات توسط مهره وسط به هم کوپل می شوند.

۸- ساکولت فشار قوی

۹- تردولت فشار قوی

به منظور انشعاب گیری از لوله هایی که معمولا سایز بالایی دارند در صنایع مختلف که نیاز به تحمل فشار بالا وجود دارد، مورد استفاده قرار می گیرد. ظاهر تردولت فشار قوی به گونه ای طراحی شده است که یک سر آن به صورت منحنی شکل است و همین موضوع باعث می‌شود تا عمل انشعاب گیری بر روی لوله از سایز ۲ اینچ الی ۳۲ اینچ انجام شود.

۱۰- نیپل فشار قوی

نیپل فشار قوی از جمله تجهیزاتی است که بسیار پرکاربرد و مهم است و کاربرد اساسی آن در خطوط لوله کشی می باشد که امکان تغییراتی از قبیل عوض کردن جهت جریان، ایجاد انشعاب در لوله اصلی برای فراهم کردن مسیرهای بیشتر در عبور سیال و دیگر اقدامات این چنینی را فراهم می کند.

کاربرد اتصالات جوشی فشار قوی

جابجایی سیال یکی از نیازهای صنایع مختلف مخصوصاً نفت و گاز می باشد. برای هدایت جریان سیالات باید از اتصالات با فشار قوی بهره بگیریم؛ زیرا جابجایی سیالات همراه با فشار زیاد می باشد.

اتصالات قوی باید در مقابل حرارت، مقاومت کنند؛ چون زمانی که سیال با فشار بالا حرکت می کند، درجه حرارت سیال نیز بیشتر می شود. صنایع دیگری چون صنایع غذایی، صنایع دارویی، صنایع آب و فاضلاب و صنایع پلاستیک از جمله مواردی می باشند که در سیستم لوله کشی خود از اتصالات فشار قوی بهره می گیرند.

 

اتصالات جوشی_بوشن جوشی _زانو جوشی _ تبدیل جوشی _گپ جوشی _ سه راهی جوشی _لوله مانیسمان _ لوله درزدار _زانو جوشی درزدار _ زانو جوشی مانیسمان _تبدیل جوشی درزدار_ تبدیل جوشی مانیسمان _سه راهی جوشی درزدار _ سه راهی جوشی مانیسمان _ بوشن –  بوشن جوشی سیاه  _  بوشن گالوانیزه  _  بوشن جوشی سفید  _بوشن فشار قوی  _ بوشن دنده درشت _

 

با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید:

واتساپ ، روبیکا  ۰۹۳۵۱۵۲۴۷۵۲

    info@alfapipeco.com ایمیل:             www.alfapipeco.com 

۵۵۶۲۱۷۲۳- ۰۲۱      ۵۵۶۳۰۹۴۹- ۰۲۱     ۵۵۶۲۳۰۶۳ – ۰۲۱

 

نظری نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *