آموزش سریع مراحل انجام جوشکاری اتصالات جوشی

آموزش سریع مراحل انجام جوشکاری اتصالات جوشی


اگر شما فرد کنجکاو و با دقتی در انواع پروژه‌ های صنعتی و غیر صنعتی باشید قطعاً ملاحظه کرده ‌اید که در بیشتر آن‌ ها برای کنار هم قرار دادن فلزات و چیزهای مختلف، باید به نحوی به همدیگر متصل شوند. معمولاً برای این کار از روش ‌های مختلفی مانند جوشکاری، لحیم ‌کاری، کوپلینک، اتصال چسبنده، اتصالات پیچی و… استفاده می‌ کنند. شما باید انواع نحوه اتصالات را بشناسید تا بر اساس کاربرد آن ‌ها بتوانید بهترین نوع اتصال را انتخاب کنید. در این مقاله می‌ خواهیم آموزش سریع مراحل انجام جوشکاری اتصالات جوشی را برایتان توضیح دهیم و به اهمیت آن در صنعت و انواع اتصالات جوشی بپردازیم؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

انواع اتصالات در سازه های فلزی

برای اتصال تجهیزات و قطعات مختلف در هر پروژه ممکن است از روش ‌های متفاوتی استفاده شود که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. اتصالات مختلف در انواع سازه‌ های فلزی عبارتند از:

  • اتصالات جوشی
  • اتصالات سازه ‌های فلزی پیچ و مهره‌ ای
  • اتصالات پرچی

اتصالات پرچی سالیان سال است که دیگر طرفداران زیادی ندارد و جای خودش را به اتصالات پیچ و مهره داده است. اما با وجود تمام مزایا و معایب اتصالات جوشی، این نوع اتصالات امروزه کاربرد زیادی دارند. طبق آمار گزارش داده شده بیشترین خرابی در سازه ‌های فلزی هنگام بلایای طبیعی مانند زلزله تخریب اتصالات جوشی بوده است؛ زیرا این اتصالات در اثر فشار به ‌صورت ناگهانی شکسته می ‌شوند. از این ‌رو همه پیمانکاران تا جایی که بتوانند از اتصالات پیچ و مهره به جای جوش یا پرچ استفاده می‌ کنند.

اتصالات جوشی چیست؟

اتصالات جوشی به فرایندی گفته می ‌شود که در دمای بالا با ذوب کردن الکترود یا سیم ‌های فلزی خاص دو قطعه فلزی با آلیاژهای مختلف به همدیگر متصل می‌ شوند. یک اتصال جوش خوب و ایده ‌آل به اتصالی گفته می ‌شود که بعد از انجام کار به هیچ وجه جای جوش مشخص نباشد. اما متاسفانه به دلیل هزینه زیاد نیروهای متخصص در اجرای پروژه‌ ها به این نکته توجهی نمی ‌شود و به همین دلیل معمولا جوش‌ ها توسط افراد مبتدی و نابلدی انجام شده و بعد از کار جوش ‌ها کاملا مشخص هستند.

اهمیت اتصالات در سازه

به طور کلی جوشکاری کاربردهای بسیار فراوانی در صنایع مختلف دارد و به همین دلیل در بازارهای جهانی و صنعت ‌های پر رونق نقش مهمی ایفا می ‌کند. از جمله این صنایع می ‌توان به خودروسازی، ساختمان ‌سازی، کشتی سازی و… اشاره کرد. از میان کاربردهای فراوان جوشکاری اولین و مهم ‌ترین آن ‌ها اتصالات جوشی می باشد که توسط آن می ‌توان دو قطعه فلزی یا غیر فلزی به ‌صورت هم جنس یا غیر همجنس را طی فرایندهای خاص به هم متصل کرد.

انواع جوشکاری و کاربرد آن

به‌ طور کلی می ‌توان گفت جوشکاری در دو نوع جوش‌ کاری ذوبی و جوش‌ کاری غیر ذوبی انجام می‌ شود. در ادامه به‌ صورت خلاصه هر کدام از انواع این فرایند ها را توضیح خواهیم داد:

انواع روش جوشکاری ذوبی

در این نوع جوشکاری، اتصال جوش توسط دستگاه ‌های ایجاد کننده حرارت زیاد مانند شعله، قوس الکتریکی، اشعه، لیزر و غیره عمل ذوب الکترود انجام شده و دو قطعه به هم متصل می ‌شوند. بلافاصله بعد از برداشتن منبع حرارتی با ایجاد یک شوک سرمایی الکترود ذوب شده منجمد می ‌شود و مانند یک چسب بین دو قطعه عمل می‌ کند. هر چقدر تخصص فردی که این کار را انجام می‌ دهد در زمینه جوش بیشتر باشد منطقه کوچک ‌تری را ذوب کرده و اتصال سریع ‌تر انجام می‌ شود.

فرایندهای جوشکاری غیر ذوبی

در این روش همانطور که از نامش مشخص است دیگر از منابع حرارتی مانند شعله برای آب کردن فلز و چسباندن دو قطعه استفاده نمی‌ شود. در واقع در این روش با اعمال فشار و تغییر شکل، دو قطعه به هم متصل می ‌شوند. به همین دلیل این نوع جوش ‌ها بیشتر برای فلزات نرم مانند نقره، مس و آلومینیوم کاربرد دارد اما برای فلزات سختی مثل فولاد باید با استفاده از حرارت جوش را انجام داد.

برای خرید انواع اتصالات جوشی و زانو جوشی می توانید با ما در ارتباط باشید.

نظری نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *