تهران – ایرنا – پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه تحریم پایدار روسیه توسط غرب امکان پذیر نیست، گفت: اروپا مقصد صادراتی ۵۵ درصد کالاهای روسی است و تحریم روسیه منجر به افزایش نرخ رشد تورم، رکود و در نهایت اعتراضات اجتماعی ناشی از بدتر شدن شرایط اقتصادی در کشورهای اروپایی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، محمدطاهر رحیمی روز یکشنبه در مورد پیامدهای تحریم‌های غرب علیه روسیه اظهار داشت: تحریم روسیه، دو محور اصلی دارد که یکی قطع دسترسی سیستم بانکی این کشور به سوئیفت و دوم تحریم بانک مرکزی است.

وی افزود: هدف تحریم‌ها این است که صادرات روسیه با اختلال مواجه شود. بنابراین می‌بایست برای اثر گذاری آن، کیک صادرات و مقاصد کالاهای روسی را بررسی کنیم.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: کیک صادراتی روسیه ۴۲۵ میلیارد دلار صادرات را نشان می‌دهد که سهم نفت ۲۲۵ میلیارد دلار، صادرات گاز ۵۰ میلیارد دلار، فلزات ۵۰ میلیارد دلار، مواد معدنی و ذغال سنگ ۵۰ میلیارد دلار و محصولات کشاورزی هم ۲۵ میلیارد دلار است.

اروپا مقصد ۵۵ درصد کالاهای روسی است

رحیمی یا اعلام اینکه ۵۵ درصد صادرات روسیه به اروپا انجام می‌شود، گفت: داده‌ها نشان می‌دهد که تحریم روسیه و کالاهای استراتژیکی که این کشور صادر می‌کند، باتوجه به مقاصد آن بسیار پیچیده است.

وی با بیان اینکه تحریم‌های روسیه بر ممنوعیت گشایش اعتبار اسنادی بانک‌ها متمرکز است، بیان کرد: با توجه به کالاهای صادرات روسیه، تحریم‌ها در مرحله نخست کامودیتی (فلزات، محصولات معدنی و کشاورزی) و دوم حمل و نقل را نشانه گرفته است که آخرین داده‌های این محصولات حاکی از جهش قیمتی آنهاست.

این پژوهشگر اقتصادی تصریح کرد: مثلاً روسیه عنوان دومین تولیدکننده آلومینیم در دنیا را دارد که این محصول جهش قیمتی در بازارهای جهانی داشته است. تحریم‌ها با توجه به مقاصد صادراتی آلومینیم، صنایع بزرگی از شرق تا غرب آسیا و اروپا را با فشار هزینه‌ای سنگین و احتمالاً رکود تولید مواجه خواهد کرد.

آثار قطع دسترسی روسیه به سوئیفت چیست؟

رحیمی در ادامه با اشاره به قطع دسترسی روسیه به سوئیفت، گفت: این تحریم باعث جهش هزینه‌های حمل و نقل بین المللی حتی تا ۱۰۰ درصد طی یک هفته اخیر شده که ناشی از عدم تمایل کشتی‌ها برای حمل کالاهای روسی و سهم بالای خدمه‌های روسی و اوکراینی (حدود ۱۵ درصد) از کل خدمه‌های کشتیرانی بین المللی است.

وی افزود: حتی قیمت محصولی مثل «روی» با جهش مواجه شده در حالی‌که روسیه اساساً بیشتر واردکننده این محصول است، نه صادرکننده آن. علت اصلی جهش قیمتی چنین محصولاتی را باید در رشد هزینه‌های حمل و نقل و جهش قیمت گاز و به تبع آن برق جستجو کرد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: قطع دسترسی روسیه به سوئیفت عواقب بزرگ دیگری نیز دارد از جمله مخدوش شدن کارکرد مالی سوئیفت به دلیل مبدل شدنش به یک ابزار سیاسی (ریسک بزرگ اعتبار) و کاهش هزینه فرصت توسعه سیستم‌های جایگزین سوئیفت مثل سیستم SPFS روسی مه از چند سال قبل اجرایی شده و در حال توسعه است.

رحیمی در مورد تحریم بانک مرکزی روسیه هم، اظهار داشت: این تحریم جریانات ارزی حاصل از فروش انرژی روسیه را نشانه گرفته و می‌تواند شدیدترین ابزار تحریمی باشد، اما آخرین آمار حاکی از رشد شدید قیمت نفت و گاز است تا جایی که قیمت گاز از بالاترین سطح تاریخی خود نیز عبور کرده است.

تحریم پایدار روسیه امکان پذیر نیست/اروپا بیشترین ضرر را می‌کند

وی اضافه کرد: رشد قیمت نفت و گاز هزینه تولید به ویژه در اروپا را به شدت افزایش داده و می‌دهد و در نهایت به صورت تورم ناشی از فشار هزینه و احتمالا تعدیل تولید (رکود) اثر خود را نشان می‌دهد. اثر این پدیده برای کشورهایی که وابستگی بیشتری به گاز روسیه دارند، بسیار عمیق‌تر است.

این کارشناس اقتصادی گفت: تحریم پایدار روسیه امکان پذیر نیست، زیرا به هزینه تورم و رکود و حتی اعتراضات سنگین اجتماعی ناشی از بدتر شدن شرایط اقتصادی در اروپا منجر خواهد شد. به همین دلیل ماکرون رئیس جمهور فرانسه ادامه تحریم روسیه را یکی از عوامل اصلی پدیدارشدن آسیب‌های جدی در اقتصاد فرانسه عنوان کرده است.

رحیمی افزود: معتقدم روسیه در نقطه عطف روند بسیاری از متغیرهای اقتصادی تصمیم به جنگ با ناتو و اوکراین گرفته است

 

گروه صنعتی آلفا

با کارشناسان فروش ما در اتبا ط باشید:

  واتساپ: ۰۹۳۵۱۵۲۴۷۵۲

    info@alfapipeco.com ایمیل:             www.alfapipeco.com

۵۵۶۲۱۷۲۳ -۰۲۱     ۵۵۶۲۳۰۶۳ -۰۲۱      ۰۲۱-۵۵۶۲۱۲۸۸

نظری نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *