در شبکه های انتقال سیالات و میعانات نفتی و گاز، جهت تغییر جهت لوله کشی یا انتقال لوله نیاز به اتصالات جوشی میباشد.

از آنجایی که این اتصالات توسط انواع مختلفی از جوش به لوله های فولادی یا اتصالات مجاور جوش می‌خورند، به اتصالات جوشی معروف هستند.

در اتصالات جوشی از دو المان مهم، یکی برق ( آمپر بالا ) و دیگری الکترود استفاده می گردد. الکترود با عبور دادن جریان آمپر بالا از خود و داشتن ولتاژ پایین، باعث ذوب کردن دو لبه اتصالات یا لوله های جوشی می‌گردد.


خواندن این مقاله را هم از دست ندهید: بهترین مارک لوله و اتصالات


الکترود خود شامل دو المان مفتول و گل جوشکاری می باشد. عملکرد گل جوشکاری تجمع حرارت ناشی از عبور جریان از مفتول در محل اتصال و جوش می باشد. با عبور جریان از الکترود و حرارت ناشی از ذوب الکترود، دولبه کار در اتصالات ذوب گردیده و دو اتصال به یکدیگر ملحق می گردند.

انتخاب الکترود، میزان جریان و دیگر فاکتورهای جوشکاری، وابسته به انواع گاز یا میعانات نفتی عبوری و میزان فشار مورد تحمل اتصالات  و لوله های جوشی می باشد. هرچه فشار سیال عبوری بالاتر باشد، به لوله ها و اتصالات با ضخامت بالاتری نیاز می باشد. لذا این ضخامت بالاتر، نیاز به عمق جوش های بیشتر و جریان‌های آمپرهای بالاتر دارد. انتخاب الکترود نیز وابسته به متریال مواد می باشد.

انواع اتصالات جوشی گاز:

در اتصالات جوشی گاز که جزو مهم ترین و پرمصرف ترین اتصالات لوله در صنایع می‌باشند، ۲ گروه کلی وجود دارد:

  1.  اتصالات جوشی درزدار
  2. اتصالات جوشی بدون درز یا اتصالات جوشی مانیسمان

آلفا پایپ تولید کننده انواع اتصالات جوشی اعم از زانو جوشی گازی، سردنده گاز، سه راه گازی، تبدیل گازی، کپ لوله گاز و بست لوله گاز می باشد.

اتصالات جوشی درزدار چیست ؟

اتصالات جوشی درزدار، اتصالاتی هستند که از لوله درزدار ساخته می شوند. منظور از درزدار بودن، به هیچ عنوان وجود درز در طول لوله یا اتصالات نیست.

در تولید لوله درزدار، ورق به اندازه های مورد نیاز برش خورده و دو لبه لوله به یکدیگر جوش میخورد. از این رو به این لوله ها درزجوش یا درزدار میگویند. و به اتصالاتی که از این لوله های درزدار تولید می گردد، اتصالات جوشی درزدار یا درزجوش می گویند.

.

نظری نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *