اتصالات جوشی دقیقاً چیست؟
اتصالات جوشی به اتصالاتی گفته می‌شود که به صورت یک تکه ساخته شده باشد. این اتصالات با توجه به آلیاژ سازنده آن‌ها به صورت محصولات فولادی (فشار قوی، درزدار، مانیسمان)، آهنی، استیل و تولید و روانه بازار می‌شوند
موارد استفاده از اتصالات‌جوشی
از لوله و اتصالات جوشی با در نظر گرفتن شرایطی همچون دما و فشار قابل تحمل، در مصارفی همچون خطوط انتقالی سیالات در پتروشیمی، کارخانجات صنعتی، رایزرهای صنعتی و ساختمانی، سیستم‌های آتش نشانی در ساختمان‌ها، لوله کشی گاز در منازل مسکونی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.
به طور کلی اتصالات جوشی در مصارف نامبرده شده در بالا نقشی تحت عنوان یک رابط جهت تغییر مسیر، تغییر سایز، انشعاب گیری، ارتباط بین دو شبکه و … را بازی می‌کنند. این اتصالات با استفاده از دستگاه جوش و سیم جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. دستگاه جوش با تولید جریان بالای الکتریکی در نقطه جوش، اتصالات ذوب شده و به لوله متصل می‌شوند.
مزایای استفاده از اتصالات جوشی
جوش کردن اتصالات به خط لوله به این معنی است که برای همیشه از نشت آن‌ها جلوگیری به عمل آمده است. پیوستگی فلزی بین این نوع اتصالات و خطوط لوله، میزان کشش مقاومتی سیستم لوله کشی را افزایش داده و تمامی لرزش‌ها در نقطه ارتباط را نیز از بین می‌برد. سطح صاف اتصال در درون لوله و اتصال مربوطه افت فشار را کم کرده و در هم ریختگی جریان سیال را کاهش می‌دهد. همچنین خورندگی‌های حاصل از خورندگی شیمایی را کم می‌کند.
برای سیستم لوله کشی به شکل جوشی کم ترین میزان فضا به کار برده می‌شود. ضمناً اتصالات جوشی قیمت مقرون به صرفه ای نسبت به دیگر اتصالات همانند اتصالات فلنجی و پیچ و مهره‌ای دارند. از دیگر مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• قیمت مقرون به صرفه
• قابلیت نصب آسان
• ایمنی بیشتر در پرسه کار
• متریال به کار گرفته شده مرغوب
• متناسب برای صنایع متفاوت
• مقاوم در برابر دما و فشار مختلف
• حمل و نقل آسان
• هزینه نصب کمتر در پرسه تولید
فرایند تولید اتصالات‌جوشی
اتصالات جوشی درزدار (درزجوش) با استفاده از لوله‌های سیاه جوشی درزدار سنگین و اتصالات بدون درز (مانیسمان) نیز با استفاده از لوله‌های مانیسمان تولید می‌شوند. نحوه تولید این محصولات بدین گونه است:
۱. لوله های مورد استفاده برش داده و در قالب‌های متفاوت تولیدی (زانو، سراهی و …) قرار می‌گیرند.
۲. سپس با وارد کردن حرارت به آن‌ها محصول مورد نیاز تولید و ساختار آن ثابت می‌شود.
اتصالات جوشی درزدار اغلب در مواردی همچون لوله کشی‌های گاز روکار با فشار پایین مورد استفاده قرار می‌گیرند. اتصالات مانیسمان یا بدون بدرز در خطوط انتقالی با فشار بالاتر همانند سیستم‌های آتش نشانی و لوله کشی در کارخانجات صنعتی جهت انتقال سیالات و حتی در خطوط گازرسانیِ توکار در منازل مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اتصالات جوشی مانیسمان نیز از لحاظ تولید به رده‌هایی همچون رده ۲۰ (SCH20)، ردهSTD، رده SGP، رده ۴۰ (SCH40) و رده ۸۰ (SCH80) تقسیم می‌شوند.
استانداردهای مربوطه اتصالات جوشی
• استاندارد ASME B16.9 ،و ASME B16.28 مشخصات و تلرانس ابعادی اتصالات مانیسمان جوشی را نشان می‌دهد.
• استاندارد ASME B16.25 شرایط آماده سازی انتهای اتصالات‌جوشی به منظور جوشکاری را تعیین می‌کند.
• استاندارد ASME B16.49 نیز جزئیات نامگذاری را نشان می‌دهد.
• نکاتی پیرامون خرید اتصالات جوشی
• اتصالات جوشی و جنس آن عموماً بر اساس جنس لوله‌ای در پرسه ساخت مورد استفاده قرار می‌گیرد تعین می‌شود. کارشناسان و مشاورین تأسیسات برای انتخاب اتصالات مناسب شما را به راحتی یاری می‌رسانند.
• قیمت این اتصالات بر اساس کیفیت مواد اولیه، برند شرکت تولیدکننده، نوسانات بازار، قیمت ارز و سایر موارد دیگر مشخص می‌شود. از صنعت هوا فضا تا خودروسازی و یا حتی در مسکن اهمیت ساخت و ساز منوط به اتصالات آن است. وزن اتصالات کم است اما استحکام و مقاومتی که ارائه می‌دهند بسیار زیاد است. اتصالات جوشی مزیت های بسیاری نسبت به پیچ و مهره ها دارند.
• نوع اتصالات بسته به نوع سیالات و ضخامت لوله تعین می‌شود. برای شاخه گذاری و تغییر خط لوله از اتصالات استفاده می‌شود. برای ایجاد ارتباط میان قطعات لوله کاربرد دارد و بسیار قابل اطمینان است.

                  گروه صنعتی آلفا

با کارشناسان فروش ما در اتبا ط باشید:

واتساپ: ۰۹۳۵۱۵۲۴۷۵۲

    info@alfapipeco.com ایمیل:             www.alfapipeco.com

۵۵۶۲۱۷۲۳ – ۰۲۱ –   ۵۵۶۲۳۰۶۳ -۰۲۱ –  ۰۲۱-۵۵۶۲۱۲۸۸

                                                                                

نظری نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *