آهن، میلگرد، فولاد و سایر محصولات خانواده آهن‌آلات، در دسته محصولات استراتژیک قرار می‌گیرند و از این نظر، پیش بینی قیمت آهن و میلگرد و این گونه محصولات اهمیت بسیار زیادی دارد. آهن‌آلات به عنوان یکی از موارد پرکاربرد و مهم در بسیاری از صنایع بوده و در ساخت و تولید بسیاری از سازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.
پیش بینی قیمت آهن و پیش بینی قیمت میلگرد، امری بسیار پرتقاضا در میان فعالان حوزه کسب‌وکارهایی است که به نحوی با آهن‌آلات در ارتباط هستند. قیمت آهن‌آلات به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد و از این جهت برای پیش بینی قیمت آهن و سایر آهن‌آلات، باید عوامل مختلفی را در نظر بگیریم.
در

قیمت‌گذاری آهن‌آلات در سال ۱۴۰۱
قیمت‌گذاری آهن‌آلات به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای اینکه پیش‌بینی درستی از قیمت آهن در سال ۱۴۰۱ ارائه دهیم، باید تمامی عوامل موثر بر قیمت آهن‌آلات را مورد بررسی قرار دهیم. عوامل بسیار زیادی بر قیمت آهن‌آلات موثر بوده و بر اساس آن‌ها می‌توان به پیش بینی قیمت میلگرد و آهن پرداخت؛.

• میزان عرضه و تقاضا
میزان عرضه و تقاضا تاثیر بسیار زیادی در تعیین قیمت بازار آهن‌آلات دارد. در واقع هرچقدر تولید و عرضه آهن‌آلات در بازار بیشتر شود، قیمت محصولات کاهش پیدا کرده و با کاهش میزان مصرف و تقاضا، قیمت‌ها بیشتر خواهد شد.

• نیاز صنایع وابسته
یکی دیگر از عوامل و شرایط موثر در پیش بینی، نیاز صنایع وابسته است. صنایعی مانند خودروسازی، پتروشیمی، بسته‌بندی و برخی دیگر از صنایع، به آهن‌آلات نیاز دارند و در صورتی که میزان عملکرد این صنایع افزایش پیدا کند، تقاضا برای آهن‌آلات نیز افزایش خواهد یافت.
البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که رشد تقاضای صنایع فولادی را باید در بازارهای جهانی مورد بررسی قرار دهیم؛ چراکه رشد تقاضا در صنایع داخلی تاثیر چندانی در قیمت‌ها نخواهد داشت.

• قیمت دلار آزاد و دلار نیمایی در سال ۱۴۰۱
یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر شرایط اقتصادی کشور، قیمت دلار و نوسانات ارزی است. میزان ارزش پول کشور ایران در مقایسه با ارزهای رایج دنیا همچون دلار و یورو بسیار کاهش پیدا کرده و همین امر باعث می‌شود تا هزینه واردات مواد اولیه افزایش پیدا کرده و در نتیجه قیمت آهن‌آلات نیز بیشتر خواهد شد.
قیمت پایه‌ای عرضه در بورس کالا طبق دلار نیمایی تعیین می‌شود. افزایش قیمت در ارز نیمایی منجر به افزایش قیمت در معاملات میلگرد و آهن خواهد شد
• نرخ تورم
تاثیر نرخ تورم را نمی‌توان نادیده گرفت. با افزایش نرخ تورم، قیمت مواد اولیه آهنی بیشتر شده و در نتیجه بر قیمت کلی این محصولات نیز تاثیرگذار خواهد بود.

• قیمت نفت
شاید برایتان جالب باشد که بدانید در حدود ۱۵ درصد از قیمت آهن‌آلات وابسته به قیمت نفت است؛ از این جهت باید به قیمت نفت هم توجه ویژه‌ای داشته باشید تا پیش‌بینی درستی انجام دهید.

• عوارض اعمال شده بر صادرات
از دیگر عواملی که دیگری باید به آن توجه داشته باشیم، عوارض اعمال شده بر صادرات این نوع کالاها است. با افزایش این عوارض بر صادرات کالا، قیمت این محصولات نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

• وضعیت بورس کالا
یکی دیگر از عواملی که به‌طور مستقیم تاثیر می‌گذارد، وضعیت بورس کالا است. تغییرات ارزش سهام شرکت‌های تامین‌کننده این محصولات در بازار بورس، باعث تاثیر این بازار بر قیمت آهن‌آلات خواهد شد.

• میزان صادرات و واردات
از دیگر عوامل موثر ، می‌توان به میزان صادرات و واردات کالاها اشاره کرد. به‌طور معمول، صادرات و واردات تحت تاثیر تغییر و تحولات سیاسی کشورها قرار گرفته و برخی اوقات قوانینی توسط کشورها وضع می‌شود که روی قیمت این محصولات تاثیر می‌گذارد.
ارزش ارز سایر کشورها نسبت به ایران بالا بوده و میزان تقاضا برای صادرات آهن‌آلات بالا رفته است. این میزان صادرات بر قیمت این اقلام بسیار موثر است.

• هزینه حمل‌ونقل محموله
هزینه حمل‌ونقل برای صادرات و واردات محصول نهایی بسیار قابل اهمیت است. البته هزینه حمل‌ونقل مواد اولیه مانند قراضه آهن و فلزات خاصی مانند نیکل که از طریق سایر کشورها تامین می‌شوند هم تاثیرگذار خواهد بود. انتخاب نوع روش بین‌المللی حمل محموله مانند CFR، CIF، FOB و غیره بسیار مهم بوده و انتخابی اشتباه در این زمینه، منجر به پرداخت هزینه‌های اضافی خواهد شد.

• دوره‌های زمانی . تعطیلات، تغییرات آب‌وهوایی، بلندی روز در فصول مختلف و برخی از شرایط زمانی دیگر در میزان تولید آهن‌آلات و در نهایت قیمت نهایی آن‌ها موثر خواهند بود.
برای مثال، در زمستان به دلیل سردی هوا و شرایط آب‌وهوایی خاص، میزان ساخت‌وساز افت می‌یابد و همین امر قیمت آهن‌آلات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
البته عوامل دیگری مانند مصوبات وزارت صمت، سیاست‌های بورس کالا، بودجه تخصیص‌یافته به بخش عمرانی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و برخی از عوامل دیگر نیز تاثیر خواهند گذاشت.

پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۱
میلگرد یکی از مصالح بسیار ضروری در ساختمان‌سازی است و زمانی که ساخت‌وساز رونق فراوان دارد (در فصل بهار و تابستان و دو الی سه ماه آخر سال)، تقاضا برای این محصول افزایش یافته و در نتیجه قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند. البته همان طور که اشاره شد، عدم پیش‌بینی برخی وقایع نیز در قیمت این مصالح تاثیر خواهد گذاشت.
از لحاظ تکنیکالی کف حمایتی ۱۳،۵۰۰ برای میلگرد بسیار مهم است و اگر توافق شود و دلار ریزش زیادی داشته باشد این کف نیز می‌تواند شکسته شود.

پیش بینی قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۱
تیرآهن نیز مهم‌ترین عنصر در ساخت اسکلت فلزی است و برای محاسبه هزینه یک سازه، باید قیمت تیرآهن را در نظر داشته باشید. ساختمان‌سازی یکی از حوزه‌هایی است که بیشترین استفاده را از آهن داشته و پیش بینی قیمت آهن برای افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، از اهمیت بالایی برخوردار است.
حجم مصرفی این محصول در ساختمان‌سازی بالا بوده و کوچک‌ترین تغییری در قیمت آهن، تاثیر زیادی در بازار مسکن خواهد داشت. قیمت این محصول نیز در فصول مختلف سال متفاوت بوده و میزان تقاضا، تاثیر زیادی بر افت یا صعود قیمت آن خواهد گذاشت.

پیش بینی قیمت ورق سیاه در سال ۱۴۰۱
ورق سیاه یا ورق نورد گرم در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. صنایع خودروسازی، پتروشیمی، ساختمان‌سازی و برخی از صنایع دیگر از جمله حوزه‌هایی هستند که از این محصول استفاده می‌‌کنند و همین امر در قیمت این نوع از آهن‌آلات تاثیر زیادی دارد. قیمت ورق سیاه در ایران همواره تحت تاثیر عوامل زیادی قرار داشته و به دلیل استفاده از آن در صنایع مهم، پیش بینی قیمت ورق سیاه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
میزان عرضه و تقاضا، شاخص PMI چین، قیمت اسلب و قراضه، نوسانات قیمت ارز، تاثیر تورم جهانی، هزینه حمل‌ونقل و شاخص FOB چین، همگی جزو عواملی هستند که بر قیمت این محصول تاثیر می‌گذارند. تقاضای این محصول در نیمه دوم سال بیشتر بوده و برخلاف سایر محصولات مانند آهن و میلگرد که با شروع بارش افت قیمت پیدا می‌کنند، قیمت ورق سیاه با شروع فصل بارش افزایش خواهد یافت.

پیش بینی قیمت پروفیل در سال ۱۴۰۱
پروفیل را می‌توان به عنوان یکی از مصالح بسیار پرکاربرد در ساختمان‌سازی نام برد. همچنین استفاده از این مصالح در ساخت سوله، آسانسورسازی، نصب در و پنجره و غیره نیز اهمیت این نوع از مصالح را چند برابر کرده است. پیش بینی قیمت پروفیل در سال ۱۴۰۱ به افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، کمک خواهد کرد تا در زمان شروع فعالیت تصمیمی آگاهانه و به موقع بگیرند..

 

تحلیل و پیش بینی قیمت میلگرد و آهن در سال ۱۴۰۱
آهن و میلگرد را می‌توان جزو کالاهای بسیار پرمصرف در صنعت ساختمان‌سازی به شمار آورد. از آنجایی که رونق صنعت ساختمان‌سازی در فصول مختلف متفاوت است،. فصل بهار و تابستان و دو الی سه ماه آخر سال جزو زمان‌هایی هستند که تقاضا برای خرید این محصولات افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه در این فصول قیمت میلگرد و آهن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. هراس از کمبود برق بهار و تابستان ۱۴۰۱ که عامل افت تولید صنعت فولاد و سیمان کشور خواهد بود، باعث بالارفتن میل به ذخیره سازی و رشد تقاضای شمش فولاد در بازار داخلی شده است.
البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که برخی از شرایط و اتفاقات، غیرقابل پیش‌بینی هستند و ممکن است در قیمت این محصولات تاثیرگذار باشند. برای مثال پارامترهایی همچون تورم و نرخ دلار در بلندمدت در نظر گرفته شده و طبق رشد یا نزول این موارد، پیش بینی قیمت انجام می‌شود؛ اما حوادثی مانند تحریم‌های جدید و سوانحی مانند سیل و زلزله غیرقابل پیش‌بینی بوده و نمی‌توان این موارد را از قبل در نظر گرفت.
در صورتی که در سال آینده برجام احیا نشود، قیمت دلار تا پایان سال به ۴۰ هزار تومان خواهد رسید. بر همین اساس، قیمت‌های جهانی تاثیر محسوسی در بازار داخلی آهن‌آلات در سال آینده خواهند داشت. جهش‌های عجیب قیمت دلار، میلگرد و تیرآهن مواجه نشده و شیب افزایش قیمت‌ها به نسبت دو الی سه سال گذشته، ملایم‌تر خواهد بود.
این نوع بودجه‌بندی به این معناست که قیمت آهن‌آلات در سال گذشته با توجه به روند قیمت جهانی حرکت کرده و عوامل داخلی مانند تورم و نوسانات دلار اهمیت کمی پیدا خواهد کرد. البته این نکته را هم نمی‌توان نادیده گرفت که تورم فعلی ۴۰ درصد بوده و نمی‌توان انتظار معجزه داشت؛ از این رو به احتمال زیاد تورم در سال آینده بالای ۲۰ درصد خواهد بود.
بسته شدن بودجه سال آینده به صورت انقباضی، باعث می‌شود تا با درنظرگرفتن بدترین شرایط و عدم توافق بین ایران و غرب، نهایتا قیمت دلار ۲۰ درصد افزایش یافته و احتمالا تا آخر سال ۱۴۰۱ قیمت دلار از ۴۰ هزار تومان تجاوز نخواهد کرد

پیش بینی قیمت اتصالات جوشی

درپایان افزایش قیمت آهن  ،به طبع تاثیر به سزایی در افزایش قیمت اتصالات جوشی میگذارد وپیش بینی می شود رکود اقتصادی زیادی در سال ۱۴۰۱مشاهده کنیم.
اتصالات جوشی –زانو جوشی-تبدیل جوشی –سردنده جوشی-بوشن جوشی -گروه صنعتی آلفا

گروه صنعتی آلفا

با کارشناسان فروش ما در اتبا ط باشید:

واتساپ: ۰۹۳۵۱۵۲۴۷۵۲

    info@alfapipeco.com ایمیل:             www.alfapipeco.com

۵۵۶۲۱۷۲۳- ۰۲۱   ۵۵۶۲۳۰۶۳- ۰۲۱        ۰۲۱-۵۵۶۲۱۲۸۸

نظری نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *